Siirry pääsisältöön

Ruokakasvatus


Ruokakasvatus kuuluu olennaisena osana päiväkodin arkeen. Meille ruokailut eivät ole vain aamupaloja, lounaita ja välipaloja, vaan myös vuorovaikutuksellisia pedagogisia hetkiä. Ruokaillessa edistetään varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti myönteistä suhtautumista ruokaan ja syömiseen sekä tuetaan monipuolisia ja terveellisiä ruokatottumuksia. Ruokasanaston kehittymistä tuetaan myös keskusteluilla, tarinoilla ja lauluilla. Pöydissä keskustellaan mm. ruuasta ja muista lapsia kiinnostavista asioista. Ruokailuhetkistä pyritään luomaan kiirettömiä, leppoisia ja rauhallisia hetkiä, jossa ollaan aidossa ja lämpimässä vuorovaikutuksessa lasten kanssa.



Lapsia ohjataan omatoimiseen syömiseen alusta alkaen. Pienimmillekin tarjotaan oma lusikka, joskin aikuinen tarvittaessa auttaa häntä. Lapsen tulee saada vaikuttaa ruokailuunsa olennaisesti, mutta aikuisten tehtäväksi jää sen varmistaminen, että lapsi tekee ravitsemuksellisesti viisaita valintoja.
Meillä ruoan valmistaa Petri, joka huolehtii siitä, että ruoka on monipuolista, vastaa ravitsemussuosituksia ja on laadultaan hyvää. Pienille lapsille on tyypillistä suhtautua uusiin ruokiin tai ruoka-aineisiin epäilevästi. Toisinaan uuteen ruokaan tottumiseen tarvitaan kymmeniä toistoja. Kaikista ruoista ei tarvitse pitää, mutta rohkeutta on silti haistaa tai maistaa niitä, vaikkapa kielen kärjellä.


Ruokailutilanteeseen kuuluvat aina myös leipä ja hedelmä. Niiden tarkoitus ei ole olla palkkioita, joita ansaitaan syödystä ruoasta, vaan osa monipuolista ateriakokonaisuutta. Aikuiset eivät tee numeroa lasten syömisestä tai syömättömyydestä, mutta ruokakasvatukseen kuuluu rohkaiseminen terveellisiin ja monipuolisiin ruokailutottumuksiin ja kannustaminen tutustumaan uusiin ruoka- aineisiin eri aistien avulla.

Maun lisäksi tutkimme lasten kanssa ruoan tuoksua, koostumusta ja sitä, mitä ääniä ruoasta lähtee sitä pureskellessa. Tällä tavoin lautasella olevaan ruokaan keskittyessä harjoittelemme myös tietoista läsnäoloa, joka on olennainen osa myös mindfulnessharjoituksia. Ruokaillessa harjoitellaan myös ruokarauhaa, yhdessä syömisen kulttuuria ja hyviä ruokailutapoja.


 Petri valmistaa ruuat tuoreista lähialueen tuottajien raaka-aineista, jotka hän pilkkoo ja kuorii itse. Sämpylät paistuvat uunissa viikottain ja salaateissa käytetään monipiolisesti erilaisia raaka-aineta.

Meille on tärkeää luoda ruokailusta postiviinen kokemus ja kannustaa sekä rohkaista lapsia maistelemaan eri makuja. Ruokatottumukset ovat olennainen osa terveellistä elämäntapaa liikunnan ja levon lisäksi. Siksi olisikin äärimmäisen tärkeää luoda näille vankka pohja jo varhaislapsuudessa.







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

elämää päiväkodissa koronan keskellä

Elämme hurjaa aikaa. Tiistaina 10.3. meillä oli Petrin kanssa kaikki pakattu ja odotimme kuumeisesti jo elokuussa 2019 varattua lomamatkaa Vietnamiin. Minä laskin jo tunteja lennon lähtöön, jonka oli tarkoitus lähteä seuraavana päivänä. Suuret odotukset olivat ladattu. 💖 Ensimmäistä kertaa yrittäjinä seitsemään vuoteen kesken toimintakauden me olimme lähdössä lomareissulle pidemmälle kuin Tallinnaan Toisin kuitenkin kävi. Iltapäivästä tuli tekstiviesti sekä Finnairilta että matkatoimistolta, että matka on peruttu Vietnamin asettamien viisumimuutosten vuoksi. Itkuhan siinä ensin tuli. Kotona katsottiin sitten äkkilähtöjä, josko kuitenkin lämpöön mentäisiin. Otettiinkin sunnuntaille lähtö Kanarialle; kun lomakin kerran tässä on ja kaikki huolehdittu pitkillä päivillä etukäteen Poijuun lomamme ajaksi. Koronatilanne kuitenkin eli päivä päivältä ja suositukset lisääntyivät. Päätimme Petrin kanssa, että tämä loma vietetään, nyt sitten mökillä. Me emme lähde mihinkään ulkomaille jo esim

Vasojen muskari

Huhtikuun muskari Vasoille Tämä olisi ollut alkuperäinen suunnitelma muskariin, mutta tilanteesta johtuen ryhmille on pidetty yhteisiä muskareita, joissa on ollut Spotifyn listalta löytyviä kappaleita.   Kaikilla muskariryhmillä on alkulaulun jälkeen joku Laulavalla kynällä tehty laulu. Uutta asiaa on lähestytty niin, että ensimmäisellä kerralla Johanna on piirtänyt kuvan paperille ja sen jälkeen lapset ovat saaneet piirtää sitä sormilla omaan käteen tai jalkaan. Sen jälkeen samaa kuvaa on piirretty useamman kerran kaverin selkään ennen kuin se on piirretty paperille. YouTubesta löytyy yksi esimerkki laulusta hakusanalla " Laulau Piirrän kukkasen ". Yhtä hyvin laulupiirtämistä voi tehdä muillakin lauluilla. Alkulauluna muskareissa on jokaiselle lapselle erikseen laulettava laulu, jonka aikana taputetaan perussykettä joko käsillä, käsillä reisiin tai näitä kahta vuorotellen. "X (lapsen nimi) on tullut muskariin, muskariin, muskariin. X on tullut muskariin.

Korona-aikaa

Tässä onkin nyt vierähtänyt jo useampi viikko näitä poikkeusoloja. Poijussa ollut lapsia paikalla todella vähän, joten vanhemmat ovat erittäin kiitettävästi noudattaneet viranomaisten suosituksia. Nyt eletäänkin sitten jännempää aikaa siitä, miten rajoituksia ja suosituksia lähdetään purkamaan ja millaisella aikataululla sekä, miten purkaminen vaikuttaa suosituksiin varhaiskasvatuksen puolella. Varhaiskasvatushan on ollut kokoajan auki ja vahvana suosituksena on ollut pitää lapset kotona. Tämä onkin toteutunut kiitettävästi. Olemme pyrkineet pitämään toiminnan normaalina poikkeusoloista huolimatta paikalla oleville lapsille. Henkilökunnalle olen kehitellyt erilaisia mielekkäitä puuhia, kuten ammattikirjallisuuden lukemista, toiminnan arviointia, kehittämiskohteita ja tulevan suunnittelua. Maalis-huhtikuussa pyöri vielä henkilökunnalla vuosilomia, joten joku olikin viikoittain viettämässä vähän erilaista lomaa. Poijussa onkin virinnyt iloista ammatillistakeskustelua aiheesta kuin aihe