Ruokakasvatus kuuluu olennaisena osana päiväkodin arkeen. Meille ruokailut eivät ole vain aamupaloja, lounaita ja välipaloja, vaan myös vuorovaikutuksellisia pedagogisia hetkiä. Ruokaillessa edistetään varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti myönteistä suhtautumista ruokaan ja syömiseen sekä tuetaan monipuolisia ja terveellisiä ruokatottumuksia. Ruokasanaston kehittymistä tuetaan myös keskusteluilla, tarinoilla ja lauluilla. Pöydissä keskustellaan mm. ruuasta ja muista lapsia kiinnostavista asioista. Ruokailuhetkistä pyritään luomaan kiirettömiä, leppoisia ja rauhallisia hetkiä, jossa ollaan aidossa ja lämpimässä vuorovaikutuksessa lasten kanssa.
Lapsia ohjataan omatoimiseen syömiseen alusta alkaen. Pienimmillekin tarjotaan oma lusikka, joskin aikuinen tarvittaessa auttaa häntä. Lapsen tulee saada vaikuttaa ruokailuunsa olennaisesti, mutta aikuisten tehtäväksi jää sen varmistaminen, että lapsi tekee ravitsemuksellisesti viisaita valintoja.
Meillä ruoan valmistaa Petri, joka huolehtii siitä, että ruoka on monipuolista, vastaa ravitsemussuosituksia ja on laadultaan hyvää. Pienille lapsille on tyypillistä suhtautua uusiin ruokiin tai ruoka-aineisiin epäilevästi. Toisinaan uuteen ruokaan tottumiseen tarvitaan kymmeniä toistoja. Kaikista ruoista ei tarvitse pitää, mutta rohkeutta on silti haistaa tai maistaa niitä, vaikkapa kielen kärjellä.
Ruokailutilanteeseen kuuluvat aina myös leipä ja hedelmä. Niiden tarkoitus ei ole olla palkkioita, joita ansaitaan syödystä ruoasta, vaan osa monipuolista ateriakokonaisuutta. Aikuiset eivät tee numeroa lasten syömisestä tai syömättömyydestä, mutta ruokakasvatukseen kuuluu rohkaiseminen terveellisiin ja monipuolisiin ruokailutottumuksiin ja kannustaminen tutustumaan uusiin ruoka- aineisiin eri aistien avulla.
Maun lisäksi tutkimme lasten kanssa ruoan tuoksua, koostumusta ja sitä, mitä ääniä ruoasta lähtee sitä pureskellessa. Tällä tavoin lautasella olevaan ruokaan keskittyessä harjoittelemme myös tietoista läsnäoloa, joka on olennainen osa myös mindfulnessharjoituksia. Ruokaillessa harjoitellaan myös ruokarauhaa, yhdessä syömisen kulttuuria ja hyviä ruokailutapoja.
Petri valmistaa ruuat tuoreista lähialueen tuottajien raaka-aineista, jotka hän pilkkoo ja kuorii itse. Sämpylät paistuvat uunissa viikottain ja salaateissa käytetään monipiolisesti erilaisia raaka-aineta.
Meille on tärkeää luoda ruokailusta postiviinen kokemus ja kannustaa sekä rohkaista lapsia maistelemaan eri makuja. Ruokatottumukset ovat olennainen osa terveellistä elämäntapaa liikunnan ja levon lisäksi. Siksi olisikin äärimmäisen tärkeää luoda näille vankka pohja jo varhaislapsuudessa.
Kommentit
Lähetä kommentti