Siirry pääsisältöön

Eskari.. mikä se on?

Tässä on jo liki 20 päivää eskaria tänä vuonna takana uusilla eskarilaisilla. Paljon on tapahtunut ja paljon vielä tapahtuu ennen kesää 2020.

Meillä siirtyminen esikouluun on ollut helppoa, kun kaikki samat kaverit on edelleen vierellä (lukuun ottamatta tietenkin kouluun siirtyneitä) ja samat kasvattajatkin siinä jaloissa pyörivät. Mikä siis on muuttunut? Esikoulu hmm, mitä se on? Se on ensinnäkin velvoittava. 
Esiopetukselle on laadittu perusteet, joita kaikkien Helsingin esikoulujen on noudatettava. Sen lisäksi jokainen toimipiste laatii itselleen ja omalle toiminnalleen sopivat toimintasuunnitelmat. Meillä nämä suunnitelmat ovat luettavissa kotisivuiltamme 


Nykyisin puhutaan laaja-alaisesta osaamisesta. Yritän avata tätä teille mahdollisimman lyhyesti ja selvennykseksi lainaan tekstinpätkiä opintopolun ePerusteista. Koko teksti, joka avaa asiaa vielä enemmän, on luettavissa tämän linkin takaa:


Lasten laaja-alaisen osaamisen kehittymiseen vaikuttaa opeteltavia tietosisältöjä enemmän se, miten esiopetuksessa työskennellään, millaisiksi oppimisympäristöt rakennetaan sekä miten lasten oppimista ja hyvinvointia tuetaan.

Oppimisympäristö tarkoittaa fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tekijöistä koostuvaa ympäristöä, jossa oppimista tapahtuu. Oppimista tapahtuu meillä siis kaikkialla: sisällä, metsässä, liikenteessä, metrossa, oopperassa, rannalla, päiväkodilla, uimahallissa, jäähallissa, ihan siis kaikkialla minne ikinä menemmekin. Hyvässä oppimisympäristössä tulee olla myös hyvät ja aidot sekä ammattitaitoiset kasvattajat, jotka suunnittelevat, havainnoivat ja kuuntelevat sekä ovat aidosti läsnä jokaiselle lapselle. 

Ajattelu ja oppiminen 
Esiopetuksen tehtävä on rohkaista ja auttaa lapsia kehittämään ajattelun ja oppimisen taitojaan sekä vahvistaa lasten luottamusta omaan osaamiseensa.
Meillä mm. liikutaan, lorutellaan, luetaan, lauletaan ja musisoidaan paljon. Tämä tukee muistin ja mielikuvituksen kehittymistä. Ratkomme ongelmia yhdessä kuvakorttien avulla. Teemme tutkimuksia ja erilaisia projekteja Takapihalta alkaa seikkailu -materiaalin ja Aistiseikkailun pohjalta. Meillä mm. sadutetaan, ratkotaan ongelmia, haastetaan lapsia miettimään ja käyttämään omaa arviointikykyä. 

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu 
 Esiopetuksen tehtävä on tarjota lapsille mahdollisuuksia harjoitella vuorovaikutus- ja ilmaisutaitoja turvallisesti vertaisryhmän ja lähiyhteisön aikuisten kanssa.
Teemme paljon yhteistoiminnallisia asioita, jotka tukevat yhteistyötaitoja. Monet projekteistamme tulevat olemaan yhteistoiminnallisia ja vaativat yhteistyötaitojen kehittymistä. Tutustumme lähiympäristöön laajasti ja tutkimme ympäristöä monin eri tavoin. Opetamme hyviä tapoja ja ystävällisyyttä, tunteita mm. erilaisten kuvien avulla. Tässäkin materiaalikokonaisuuksilla on suuri rooli. Ilmaisutaidot kehittyvät mm. tarinankerronnalla, draamaleikeillä ja tietenkin muskareissa.

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot 
Esiopetuksen tehtävä on vahvistaa lasten hyvinvointiin liittyviä taitoja sekä ohjata heitä tekemään kestävän elämäntavan mukaisia valintoja. Esiopetuksessa tuetaan lasten myönteistä suhtautumista tulevaisuuteen.
Tämä on yksi tärkeimmistä taidoista kouluun siirtyvälle (pettymysten sietokyvyn lisäksi). Ohjaamme lapsia edellytystensä mukaan huolehtimaan itsestään, toisista, omista tavaroista ja yhteisestä ympäristöstä. Meillä monipuolinen itsetehty ruoka ja liikunta runsaine ulkoiluineen tukee lasten hyvinvointia ja oppimista. 

Monilukutaito 
 Esiopetuksen tehtävä on tukea lasten monilukutaidon kehittymistä yhteistyössä huoltajien kanssa.
Meillä musiikilla on tässä suuri rooli, teemme omia kulttuuriesityksiä, juhlia, tuomme konsertteja esiopetukseen (nyt esim. oopperassa käynti), opetamme mm.lukemaan kuvista, makustelemme kirjaimia, sanoja, numeroita ja esimerkiksi mietimme kirjoitetun ja luetun tekstin sisältöä aina tekstin lukemisen jälkeen. 

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen 
Esiopetuksen tehtävä on kotien rinnalla edistää lasten tieto- ja viestintäteknologista osaamista.
Esiopetuksessa on käytössä tabletteja, joilla harjoitellaan erilaisia oppimispelejä ja otetaan kuvia. Ohjaamme myös lapsia omaksumaan turvallisia käyttötaitoja. 

Osallistuminen ja vaikuttaminen
Esiopetuksen tehtävä on tukea lasten vähitellen kehittyviä osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja.
Keskustelemme paljon. Haemme lapsilta ideoita, ratkaisuja ja yhteisiä toimintamalleja päivittäin - aina tilaisuuden tullen. Pyrimme saamaan jokaisen innostumaan yhteisten ja omien asioiden esille tuomisessa.

Monissa esikouluissa on jätetty kokonaan pois erilaiset tehtäväkirjat. Meillä Salainen maa on vielä mukana, koska lapset kokevat nämä pienet kynäpuuhat tehtäväkirjoineen kivoina ja odottavat ns. eskaritehtäviä. Mutta, kuten tuossa lainaamassani tekstistä voi huomata, ovat nämä pienet kynätehtävät vain pieni osa kokonaisuutta. Esiopetusta tapahtuu Poijussa koko lapsen päivän ajan. Siitä hetkestä, kun hän tulee aamulla Poijuun siihen hetkeen, kun hänet haetaan iltasella kotiin. Emme edes erottele päivän aikana, että nyt loppui esiopetus ja nyt alkoi varhaiskasvatus, vaikka esiopetusta on virallisesti 4 h päivässä.

Kaikki mitä päivän aikana tapahtuu, on pedagogisesti suunniteltua ja perusteltua. Aamupala, aamupiirit, siirtymätilanteet, vessakäynnit, ruokailut, päivälepohetki, toiminnat, muskarit, liikunnat, metsäretket, leikit yms. Meille on tärkeää keskustella lasten kanssa, hakea heiltä ratkaisuja eri tilanteisiin, rohkaista lasta toimimaan ryhmässä ja tuomaan omia ajatuksiaan esiin. Aistiseikkailu-kokonaisuudet, Takapihalta alkaa seikkailu -materiaali, tutkiminen, erilaiset projektit, yhdessä tekeminen ja yhteistoiminnallisuus tukevat vahvasti laaja-alaisen osaamisen kehittymistä jokaisella Poijulaisella. Esiopetus on siis laaja kokonaisuus, jonka sisällä on valtavasti pedagogiikkaa jokainen Poijupäivä. Siksi lopetammekin puhumisen Salaisen maan tehtävistä eskaritehtävinä. Ne ovat pöytätason tehtäviä nykyisin. Sana eskaritehtävä on selkeästi vääristänyt kokonaisuuden. 😊



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

elämää päiväkodissa koronan keskellä

Elämme hurjaa aikaa. Tiistaina 10.3. meillä oli Petrin kanssa kaikki pakattu ja odotimme kuumeisesti jo elokuussa 2019 varattua lomamatkaa Vietnamiin. Minä laskin jo tunteja lennon lähtöön, jonka oli tarkoitus lähteä seuraavana päivänä. Suuret odotukset olivat ladattu. 💖 Ensimmäistä kertaa yrittäjinä seitsemään vuoteen kesken toimintakauden me olimme lähdössä lomareissulle pidemmälle kuin Tallinnaan Toisin kuitenkin kävi. Iltapäivästä tuli tekstiviesti sekä Finnairilta että matkatoimistolta, että matka on peruttu Vietnamin asettamien viisumimuutosten vuoksi. Itkuhan siinä ensin tuli. Kotona katsottiin sitten äkkilähtöjä, josko kuitenkin lämpöön mentäisiin. Otettiinkin sunnuntaille lähtö Kanarialle; kun lomakin kerran tässä on ja kaikki huolehdittu pitkillä päivillä etukäteen Poijuun lomamme ajaksi. Koronatilanne kuitenkin eli päivä päivältä ja suositukset lisääntyivät. Päätimme Petrin kanssa, että tämä loma vietetään, nyt sitten mökillä. Me emme lähde mihinkään ulkomaille jo esim

Vasojen muskari

Huhtikuun muskari Vasoille Tämä olisi ollut alkuperäinen suunnitelma muskariin, mutta tilanteesta johtuen ryhmille on pidetty yhteisiä muskareita, joissa on ollut Spotifyn listalta löytyviä kappaleita.   Kaikilla muskariryhmillä on alkulaulun jälkeen joku Laulavalla kynällä tehty laulu. Uutta asiaa on lähestytty niin, että ensimmäisellä kerralla Johanna on piirtänyt kuvan paperille ja sen jälkeen lapset ovat saaneet piirtää sitä sormilla omaan käteen tai jalkaan. Sen jälkeen samaa kuvaa on piirretty useamman kerran kaverin selkään ennen kuin se on piirretty paperille. YouTubesta löytyy yksi esimerkki laulusta hakusanalla " Laulau Piirrän kukkasen ". Yhtä hyvin laulupiirtämistä voi tehdä muillakin lauluilla. Alkulauluna muskareissa on jokaiselle lapselle erikseen laulettava laulu, jonka aikana taputetaan perussykettä joko käsillä, käsillä reisiin tai näitä kahta vuorotellen. "X (lapsen nimi) on tullut muskariin, muskariin, muskariin. X on tullut muskariin.

Korona-aikaa

Tässä onkin nyt vierähtänyt jo useampi viikko näitä poikkeusoloja. Poijussa ollut lapsia paikalla todella vähän, joten vanhemmat ovat erittäin kiitettävästi noudattaneet viranomaisten suosituksia. Nyt eletäänkin sitten jännempää aikaa siitä, miten rajoituksia ja suosituksia lähdetään purkamaan ja millaisella aikataululla sekä, miten purkaminen vaikuttaa suosituksiin varhaiskasvatuksen puolella. Varhaiskasvatushan on ollut kokoajan auki ja vahvana suosituksena on ollut pitää lapset kotona. Tämä onkin toteutunut kiitettävästi. Olemme pyrkineet pitämään toiminnan normaalina poikkeusoloista huolimatta paikalla oleville lapsille. Henkilökunnalle olen kehitellyt erilaisia mielekkäitä puuhia, kuten ammattikirjallisuuden lukemista, toiminnan arviointia, kehittämiskohteita ja tulevan suunnittelua. Maalis-huhtikuussa pyöri vielä henkilökunnalla vuosilomia, joten joku olikin viikoittain viettämässä vähän erilaista lomaa. Poijussa onkin virinnyt iloista ammatillistakeskustelua aiheesta kuin aihe