Tässä on jo liki 20 päivää eskaria tänä vuonna takana uusilla eskarilaisilla. Paljon on tapahtunut ja paljon vielä tapahtuu ennen kesää 2020.
Meillä siirtyminen esikouluun on ollut helppoa, kun kaikki samat kaverit on edelleen vierellä (lukuun ottamatta tietenkin kouluun siirtyneitä) ja samat kasvattajatkin siinä jaloissa pyörivät. Mikä siis on muuttunut? Esikoulu hmm, mitä se on? Se on ensinnäkin velvoittava.
Esiopetukselle on laadittu perusteet, joita kaikkien Helsingin esikoulujen on noudatettava. Sen lisäksi jokainen toimipiste laatii itselleen ja omalle toiminnalleen sopivat toimintasuunnitelmat. Meillä nämä suunnitelmat ovat luettavissa kotisivuiltamme
Nykyisin puhutaan laaja-alaisesta osaamisesta. Yritän avata tätä teille mahdollisimman lyhyesti ja selvennykseksi lainaan tekstinpätkiä opintopolun ePerusteista. Koko teksti, joka avaa asiaa vielä enemmän, on luettavissa tämän linkin takaa:
Lasten laaja-alaisen osaamisen kehittymiseen vaikuttaa opeteltavia tietosisältöjä enemmän se, miten esiopetuksessa työskennellään, millaisiksi oppimisympäristöt rakennetaan sekä miten lasten oppimista ja hyvinvointia tuetaan.
Oppimisympäristö tarkoittaa fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tekijöistä koostuvaa ympäristöä, jossa oppimista tapahtuu. Oppimista tapahtuu meillä siis kaikkialla: sisällä, metsässä, liikenteessä, metrossa, oopperassa, rannalla, päiväkodilla, uimahallissa, jäähallissa, ihan siis kaikkialla minne ikinä menemmekin. Hyvässä oppimisympäristössä tulee olla myös hyvät ja aidot sekä ammattitaitoiset kasvattajat, jotka suunnittelevat, havainnoivat ja kuuntelevat sekä ovat aidosti läsnä jokaiselle lapselle.
Ajattelu ja oppiminen
Esiopetuksen tehtävä on rohkaista ja auttaa lapsia kehittämään ajattelun ja oppimisen taitojaan sekä vahvistaa lasten luottamusta omaan osaamiseensa.
Meillä mm. liikutaan, lorutellaan, luetaan, lauletaan ja musisoidaan paljon. Tämä tukee muistin ja mielikuvituksen kehittymistä. Ratkomme ongelmia yhdessä kuvakorttien avulla. Teemme tutkimuksia ja erilaisia projekteja Takapihalta alkaa seikkailu -materiaalin ja Aistiseikkailun pohjalta. Meillä mm. sadutetaan, ratkotaan ongelmia, haastetaan lapsia miettimään ja käyttämään omaa arviointikykyä.
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Esiopetuksen tehtävä on tarjota lapsille mahdollisuuksia harjoitella vuorovaikutus- ja ilmaisutaitoja turvallisesti vertaisryhmän ja lähiyhteisön aikuisten kanssa.
Teemme paljon yhteistoiminnallisia asioita, jotka tukevat yhteistyötaitoja. Monet projekteistamme tulevat olemaan yhteistoiminnallisia ja vaativat yhteistyötaitojen kehittymistä. Tutustumme lähiympäristöön laajasti ja tutkimme ympäristöä monin eri tavoin. Opetamme hyviä tapoja ja ystävällisyyttä, tunteita mm. erilaisten kuvien avulla. Tässäkin materiaalikokonaisuuksilla on suuri rooli. Ilmaisutaidot kehittyvät mm. tarinankerronnalla, draamaleikeillä ja tietenkin muskareissa.
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Esiopetuksen tehtävä on vahvistaa lasten hyvinvointiin liittyviä taitoja sekä ohjata heitä tekemään kestävän elämäntavan mukaisia valintoja. Esiopetuksessa tuetaan lasten myönteistä suhtautumista tulevaisuuteen.
Tämä on yksi tärkeimmistä taidoista kouluun siirtyvälle (pettymysten sietokyvyn lisäksi). Ohjaamme lapsia edellytystensä mukaan huolehtimaan itsestään, toisista, omista tavaroista ja yhteisestä ympäristöstä. Meillä monipuolinen itsetehty ruoka ja liikunta runsaine ulkoiluineen tukee lasten hyvinvointia ja oppimista.
Monilukutaito
Esiopetuksen tehtävä on tukea lasten monilukutaidon kehittymistä yhteistyössä huoltajien kanssa.
Meillä musiikilla on tässä suuri rooli, teemme omia kulttuuriesityksiä, juhlia, tuomme konsertteja esiopetukseen (nyt esim. oopperassa käynti), opetamme mm.lukemaan kuvista, makustelemme kirjaimia, sanoja, numeroita ja esimerkiksi mietimme kirjoitetun ja luetun tekstin sisältöä aina tekstin lukemisen jälkeen.
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Esiopetuksen tehtävä on kotien rinnalla edistää lasten tieto- ja viestintäteknologista osaamista.
Esiopetuksessa on käytössä tabletteja, joilla harjoitellaan erilaisia oppimispelejä ja otetaan kuvia. Ohjaamme myös lapsia omaksumaan turvallisia käyttötaitoja.
Osallistuminen ja vaikuttaminen
Esiopetuksen tehtävä on tukea lasten vähitellen kehittyviä osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja.
Keskustelemme paljon. Haemme lapsilta ideoita, ratkaisuja ja yhteisiä toimintamalleja päivittäin - aina tilaisuuden tullen. Pyrimme saamaan jokaisen innostumaan yhteisten ja omien asioiden esille tuomisessa.
Monissa esikouluissa on jätetty kokonaan pois erilaiset tehtäväkirjat. Meillä Salainen maa on vielä mukana, koska lapset kokevat nämä pienet kynäpuuhat tehtäväkirjoineen kivoina ja odottavat ns. eskaritehtäviä. Mutta, kuten tuossa lainaamassani tekstistä voi huomata, ovat nämä pienet kynätehtävät vain pieni osa kokonaisuutta. Esiopetusta tapahtuu Poijussa koko lapsen päivän ajan. Siitä hetkestä, kun hän tulee aamulla Poijuun siihen hetkeen, kun hänet haetaan iltasella kotiin. Emme edes erottele päivän aikana, että nyt loppui esiopetus ja nyt alkoi varhaiskasvatus, vaikka esiopetusta on virallisesti 4 h päivässä.
Kommentit
Lähetä kommentti